۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

کامروز در میان کتاب قانون

اعضای گروه کامروز در حضوری صمیمانه به تماشای فیلم کتاب قانون نشستند .
این فیلم که با بازی پرویز پرستویی و دارین حمسه بازیگر لبنانی-مسیحی به کارگردانی مازیار میری و نویسندگی محمد رحمانیان در سال 87 آماده اکران شده بود پس از توقیفی کوتاه مدت به تازگی به اکران سینماهای تهران در آمده است .


نکته ی قابل توجه پیرامون "کتاب قانون" خلاصه داستانهای ذکر شده ی متفاوت از خط روایی این فیلم در پایگاههای مختلف سینمایی می باشد که در یکی از این پایگاهها ی معتبر از زلزله ی بم به عنوان محلی برای تغییر احساسات نقش زن فیلم نام برده شده که این موضوع برخلاف داستان فیلم است .
با وجود نقدهایی که دوستان کامروزی به فیلم داشتند اما در مجموع از دید اعضای کامروز این فیلم نمره ی متوسط به خود گرفت .
یکی از اعضای گروه که داستان فیلم را به هیچ عنوان در اندازه ی نوشته های قبلی محمد رحمانیان نمیدانست و به فیلم نمره ی بسیار ضعیف داده بود چنین گفته است :
به نظر من این فیلم به مانند فیلم دلشکسته با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی که به گفته ی بسیاری از منتقدین به دو بخش تفسیم شده بود و بخش دوم فیلم از بخش اول آن بسیار ضعیفتر ذکر شده بود , دارای دو بخش بوده که بخش اول با ارائه ی فضای کمدی رومانتیک با رگه های سیاسی از بخش دوم که بار معنوی و اجتماعی بیشتری داشت متمایز بوده است .
در بخش اول صحنه ها کوتاه بودند و با دیالوگهایی که توان جذب مخاطب را داشتند تماشاگر سینما لحظاتی جذب پرده ی نقره ای می شد اما در بخش دوم صحنه ها بسیار طولانی و خسته کننده شده بودند و گاهی رابطه ی علت و معلولی در فیلمنامه رعایت نمیشد همچنین حضور بی مورد پرویز پرستویی در چند نقش در یک فیلم رئال جز نا امید شدن بنده از کارگردانی مازیار میری حاصلی در پی نداشت .
اما یکی دیگر از اعضای گروه که نظر مساعدی نسبت به فیلم داشت و آنرا بسیار آموزنده می خواند , گفته است :
این فیلم به انسانهایی که تنها نام اسلام را در شناسنامه شان یدک میکشند می آموخت که چقدر از موازین دین اسلام فاصله گرفته اند .
همچنین در صحنه هایی از فیلم به مردمی که تظاهر به دینداری می کنند اما ذره ای از نصایح آنرا در زندگیشان به کار نمیبرند نیز تذکر میداد .
کار ِ کارگردان خیلی خوب بود و فیلمنامه هم به غیر از چند اشکال جزیی مشکل دیگری نداشت .
بازی بازیگر لبنانی فیلم بسیار عالی بود اما از پرویز پرستویی انتظار بیشتری میرفت . به نظرم فیلم در حد و اندازه های پرستویی نبود و وی میتوانست از قابلیتهای زیادش , در این فیلم استفاده کند .

۷ نظر:

Sam گفت...

اولللل : دی

به نظر من اگه با دید اینکه اعتقاد به بعضی از مسائل مطرح شده در فیلم باشه میتونم بگم فیلم آموزنده بود و میخواست بعضی از مواردی که عده ای از یاد بردن رو یاد آوری کنه ، اما من هم با شخص شخیصی که فرمودن قسمت دوم کسل کننده بود موافقم چون واقعا" به نوعی قسمت اول خیلی بیشتر مخاطب رو جذب میکرد تا قسمت دوم و کلا" با ایشون موافقم :دی

کیان گفت...

خب شاید به خاطر نوع عقاید و نظرات برخی از تماشاگران به نظرشان این فیلم آموزنده بوده که این قابل احترامه .

اما حتی این آموزشی که گفته می شه می تونست خیلی بهتر باشه که به دل مخاطب بنشینه ولی به نظرم از پتانسیل موجود هیچ بهره ای برده نشد در این فیلم !

رامتین گفت...

به نظر من فیلم خوبی بود و به ما ایرانی ها خیلی خیلی موردهای اخلاقی رو یاد میداد
در ضمن با این فیلم پرویز پرستویی یه خونم تامین نشد.

سعید گفت...

برای بععضضیی ها که اعتقادی ندارند! این فیلم یکم قلقلکشون میداد خوب بود.
با رامتین موافقم.
برای استاد پرستویی فیلم کوچیکی بود
------------------------------
روز دوشنبه همه کامروزی ها باید بیان هیچ بهونه پذیرفته نمی شود.
اگه قرار باشه کسی از گروه بره بیاد و دلایلشو بگه واگه قانع کننده بود بره.
بازم میگم که حتما بیاید, حتی اگه نیم ساعت هم وقت داشتید بیاد...لطفا...

Sam گفت...

به نام خدا با درود بر آحاد ملت همیشه در صحنه جمهوری اسلامی ایران این بندهی حقیر سامیار میری هستم تکه عقلی دارم ( گریه ی حضار ) تکه تنی( گریه ی حضار ) اندک آبرویی( گریه ی حضار ) که آن هم سر ساخت این فیلم از بین رفت البته ما انتقاد می پذیریم ، انتقاد بسیار است ما هم میبینیم و میشنویم و میپذیریم ما انتقاد پذیریم والسلام و علیکم و رحمت الله و برکات

مشهود گفت...

باه سلام...
آقا سامیار رو تو آبدارخونه دیهدیم گفتیم کجا؟ گفت می خوام بهرم کامفروز سی ام بهزارم؛
گفتیم باه باه! بی خیالِ این بازیگرهای خاهرجی شو، مخصوصا این کام فُروز که اون نیهکل کیدمن رو طلاق داد، آدم دُهرستی نیست.
خلاصه به حرف ما گوش نکرد؛ حالا آقای کام فروز به این سامیار ما جواب مثبت نده، اگه جواب رد بدی، خودم تو همه ی فیلمهات بهرای عوامل چایی میارم. خودم کل هاهلیوود رو طی می کشم.
اگه خواستی هم این همشهریمون، آقا رضا ناجی رو صدا می هکنم یه کم باهات کار کنه.
خوب؟
آبدارچی فیلم قانونِ کتاب

نغمه گفت...

ای کامروزی های بدقول !