۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

هدیه تهرانی هم به عرصه عکاسی ایران پا گذاشت.



«هدیه تهرانی» بازیگر سینمای ایران، قرار است از 17 آذرماه سال جاری نمایشگاه عکس و ویدئوآرت در خانه هنرمندان ایران برپا کند.علاقه مندی سینماگران ایران به عکس و برپایی نمایشگاه های متعدد موضوع جدیدی نیست و چه بسا سینماگران موفقی چون عباس کیارستمی و ناصر تقوایی که پیش از فیلمساز شدنشان، عکاس بوده اند و در هر دو عرصه به توفیقات بزرگی دست یافته اند و عکس هایشان مخاطبان وعلاقه مندان بسیاری دارد.
اما در این بین به تازگی هنرپیشه های ایران نیز به این موضوع علاقه نشان داده اند.
درست از زمان برگزاری نخستین اکسپوی عکس ایران که از سوی فرهنگستان هنر در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد، عکسهای این هنرپیشه ها از جمله رضا کیانیان و نیکی کریمی نیز برای نخستین بار در میان عکسهای پیشکسوتان عرصه عکاسی ایران به دیوار آویخته شد. این موضوع به کام برخی از عکاسان قدیمی و پیشکسوت ایران خوش نیامد به خصوص که قیمت آثار آنها بسیار بیشتر از عکاسانی قیمت گذاری شده بود که سالها در این زمینه فعالیت کرده بودند.
این میهمانان ناخوانده به استفاده از شهرت سینماییشان در عرصه عکاسی ایران و فروش چندین میلیونی عکسهایشان متهم شدند. عکسهایی که از نظر عکاسان قدیمی و صاحبنظر درخور این قیمتگذاریها نبود.
اعضاي كامروز نيز براي بازديد از اين نمايشگاه روز سه شنبه يا چهارشنبه ساعت 17 در خانه ي هنرمندان حضور به هم خواهند رسانيد .
به پیشنهاد آقای رامتین( يكي از اعضاي كامروز) ، متن زیر که در بروشور این نمایشگاه هدیه تهرانی با نام "آبان گان" آمده به این پست افزوده شد :
اين مجموعه ادعايي نيست در عكاسي، تنها قطره شوري است هديه از دل دريا، ريخته در چشماني حيران و آويخته در قاب هايي است كه تصويرگرش همان است كه از نطفه تا ابد حضورش بناي رشد، جريانش تغيير مداوم و آثارش شاهكار هنر زمين است.
مرتبه اش اول آمد... شايد "الف" نيز كلاهي از دريا بر سر آورد تا سرآغاز سخن ناميديمش "آب" كه پاك مي شويد سرنوشت و سرشت را، چه در زيستن هم در مرگ.
هزار سخن است در وصفش، اما جراتي نيافتم در بيان نقش اين گوهر باروري ناميراي هستي. آنچه تمام است خود گفته كامل ... تا بدين روز كسي بر اين زلالي بي رنگ و گوارايي بي طعم نقشي نزد ... اين به تمامي بوي پاكي.
گردش پيچيده اش در روان ما نمي گنجد و به هر جايي و مكاني خوش نقشي زده است به خط خلاق خلقت
"چنين ؛ آب"
آبان گان تلاشي نيست در تفسير رمز بي مرز آب
بستن اين آب روان در هر قابي، سودي است در بحر خويشتن كه آن نيز نهري است كوچك، براي پاك كردن خون هاي ريخته بر اين خاك و آبي كردن آتش دل مادران اين سرزمين
دعوتم را به ديدار آبان گان بپذيريد...
عذرم را نيز، كه در توانم نبود محدود كردن تعداد اين تصاوير در قاب نمايشگاه عكسي كه به رسم محدوديت ذهن ما، مي بايست اندك تا به ارزش درآيد.
اما آنچه نامحدود است تنها در محيط اين نمايشگاه محدوديت اختيار كرد.
اگر چشمي در اضداد رنگ و فرم خسته شد، مشكل در وضع و قرار نگاه ماست. من هم خسته ام و خسته شده ام از اين حواس و اين محدوده...
به هر حال هرچه بر سر من آمد، اندكي را به شما تحميل كردم.
به قول لائوتسه:
همه چيز مدام در حال رشد و تغيير است...

۱۳۸۸ آذر ۷, شنبه

نكوداشت استاد بيوك احمري

نهمين نشست پژوهشي هنر در نخستين سال ِ درگذشت هنرمند نكوداشت استاد بيوك احمري ، طراح گرافيك و نقاش به همراه نمايشگاه آثار ، عكس و اسناد اين بزرگمرد ، با سخنراني آيدين آغداشلو و اكبر ساعتچي روز يكشنبه 8 آذر ماه سال جاري مراسمي بر پا مي دارد ، كه نگارخانه ي برگ سازمان زيباسازي و نشريه ي تنديس با همكاري هم اين نكوداشت را برگذار خواهند كرد.


نگارخانه برگ در خيابان پاسداران، ميدان هروي، خيابان وفامنش، خيابان جمالي، عمارت عين الدوله واقع است.
اعضاي كامروز هيچ برنامه ي اي براي بازديد از اين نمايشگاه ندارند ، اما از كامروزي هاي علاقه مند تقاضا مي كنيم براي هماهنگي تماس حاصل فرمايند.

بيوك احمري متولد 21 فروردين‌ماه 1299 تبريز است كه فعاليت‌هاي خوشنويسي و نقاشي خود را از دوران كودكي و نزد استاداني چون طاهر خوشنويس آغاز كرد و در ادامه در نشريات سال 1328 تا 32 كاريكاتورهايش را چاپ مي‌كرد. پس از آن در آتليه‌اش با نام «آرم» به همراه هنرمنداني چون آغداشلو به طراحي آثار گرافيكي و طراحي جلد كتاب و نشريات مشغول بود كه تا بعد از انقلاب نيز ادامه يافت و دراواخر عمرش در زمينه نقاشي پشت شيشه فعاليت مي‌كرد.

۱۳۸۸ آذر ۵, پنجشنبه

جلسه ی اختصاصی اعضای کامروز

جلسه ی اختصاصی اعضای کامروز در روز دوشنبه برگزار خواهد شد .
این جلسه با موضوع برنامه ریزی برای ماه های آینده ی کامروز و هماهنگی بیشتر اعضا در روز دوشنبه نهم آذر ماه در دانشکده فنی برگزار می شود .
ساعت آغاز جلسه 10 صبح می باشد .

۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

تئاتر "ميهمان ناخوانده " + بزرگداشت "مهدي سحابي" + محاكمه در خيابان


دوشنبه 2 آذر ماه ، نمايشنامه ي "مهمان ناخوانده" نوشته ي اريك امانوئل اشميت ، ترجمه ي تينوش نظم جو و به كارگرداني فرشته احمدي در تالار فردوسي دانشكده ي ادبيات دانشگاه تهران ، به صحنه مي رود.
اعضاي كامروز نيزبه دعوت يكي از اعضاي خود ( سارا حدادي) طبق قرار قبلي ساعت 4 مقابل درب اصلي دانشكده ي فني ( پرديس تهران ) حاضر مي شوند.
*
مراسم بزرگداشت زنده‌ياد «مهدي سحابي» مترجم و هنرمند نقاش، فردا ،دوشنبه 2 آذر ماه سال جاري ساعت 15:30 در تالار باستاني پاريزي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين مراسم، بهرام دبيري، جواد مجابي، ليلي گلستان و خشايار ديهيمي، علي اصغر حداد درباره آثار تجسمي، ادبي و شخصيت اين هنرمند و مترجم فقيد سخنراني خواهند كرد.
به دعوت از يكي از اعضاي كامروز ( سارا حدادي) كامروزي ها مي توانند ساعت 3 در جلوي درب ِ اصلي دانشگاه تهران حضور به هم برسانند.


*
دوستان كامروز به دعوت يكي از اعضايش ( رامتين كرامتي) به اتفاق براي ديدن فيلم "محاكمه در خيابان" آخرين ساخته ي مسعود كيميايي با بازي محمد رضا فروتن ، نيكي كريمي ، حامد بهداد ، شقايق فراهاني ، پولاد كيميايي فردا _ 2 آذر_ در سينما سپيده ساعت 10 حضور به هم خواهند رساند.
در ضمن شايان ذكر است عكاس اين فيلم "بابك برزويه " مي باشد .
آدرس سينما سپيده : خيابان انقلاب، نبش وصال شيرازي
*
كامروز نوشت : از دوستان عزيز خواهشمندم جهت اطمينان به همراه خود كارت ملي و كارت دانشجويي داشته باشند.

۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه

اجرای تئاتر شورایی در دانشکده فنی

در روز پنجشنبه 28 آبانماه آقایان مجید امینی و میثم سجادی در آمفی تئاتر دانشکده فنی به اجرای گونه ای از تئاتر شورایی خواهند پرداخت .
در این روز تئاتر شورایی با تکنیک داستاننویسی همزمان و به مناسبت سالروز ازدواج امیر المومنین و حضرت فاطمه با موضوع ازدواج از ساعت 11 صبح آغاز خواهد شد و تا ساعت 13 ادامه خواهد یافت .
این هنرمندان گرامی در روز یکشنبه نیز یکی از تکنیکهای تئاتر شورایی را با نام مجسمه و با موضوع اعتیاد در آمفی تئاتر دانشکده فنی به اجرا گذاشته بودند .

سردمان است


و چندين ماه قبل در چنين روزهايي هجده نفر كامروز را آفريدند و تئاتر شد عشق ِ فنا ناپذير ما !؟؟؟
و اعضاي گروه با هدفي مشترك به جلو رفتند تا به عشق خود برسند يادتونه ؟ يادتونه ؟ كه در اين ميان و در اين راه كساني بودند كه زماني كه گروه دچار مشكل مي شد با فداكاري و ايثار به حل ِ مشكل گروه مي پرداختند ؟
آنها زماني كه اعضاي گروه مي گفتند سردمان است با عشق و محبت خود ، اعضاي گروه را گرم مي كردند ، و در مقاطعي افرادي بي دليل گفتند ما اصلا مي رويم ، دلي غافل از اينكه بايد از سد ِ مهرباني و قلب رئوف آن ها مي گذشتند ،كه كار ساده اي نبود .
و آن ها تنها بلد نبودند كه خود را به ديگران نشان دهند ، بلكه تمام عشق و علاقه و تلاش خود را براي گروه گذاشته بودند و اگر مي خواستيم معني عشق و مهرباني واقعي را به ديگران بفهمانيم به آن ها زنگ مي زديم و گوشي خود را روي اسپيكر قرار مي داديم تا با كلام و سخن آن ها ديگران عشق و محبت واقعي را درك كنند و آن ها در بسياري از موارد غرور خود را زير پا مي گذاشتند و در زمان هايي كه تار و پود گروه از هم مي گسست ، تار و پود گروه را به هم پيوند مي دادند.
و واي بر ما ، واي بر ما كه در مواردي آن ها را آزرديم و از خود رنجانديم ، باشد كه ما را ببخشند.
حال مي خواهيم بگوييم كساني كه در متن خطاب بهشان داده بوديم چه كساني هستند .
آن ها كساني نيستند جز :
كَ كِ كُ كا كو كي ...كيان
سَ سِ سُ سا سو سي ... سارا


*
نويسنده ي متن : رامتين شكلاتي

گزارش نكوداشت استاد اخوان ثالث

اعضاي كامروز به منظور بزرگداشت استاد اخوان ثالث ، ساعت 17:30 روز شنبه 23 آبان در خانه ي شهرياران جوان حاضر شدند.
برنامه با كمي تاخير آغاز و با اجراي فوق العاده و هنرمندانه ي هنرمند برجسته ، فرزين طاهري همراه شد.
فرزين طاهري يكي از بازيگران موفق در زمينه ي تئاتر مي باشد كه در هفدهمين تئاتر فجر ِ دانشجويي نيز يكي از برترين بازيگران معرفي شد.


در تئاتر دانشجويي فجر ، وي مقام دوم نمايشنامه نويسي را براي نمايش «پيغامم را به شاه برسانيد» از دانشگاه علامه طباطبايي دريافت كرد.
در ادامه ي برنامه نيز به اجراي قطعاتی از موسیقی ایرانی به یاد استاد اخوان؛ توسط گروه موسیقی : پرهون گوش فرا داديم.

هر چند برنامه ي اين گروه همچنان ادامه داشت اما اعضاي كامروز به علت ذيق وقت مجبور به ترك مراسم شدند.

۱۳۸۸ آبان ۲۶, سه‌شنبه

نام او مي ماند



مهدي سحابي روزنامه نگار ، هنرمند و مترجم خستگي ناپذير ايران خاموش شد . او يكي از بهترين ، پركارترين و در عين حال بي ادعاترين روشنفكران ايران بود. سيلونه با حضور تواناي او در زبان فارسي از ايتاليايي مشهور تر شد ، پروست با همه ي پيچيدگي ، وزن جمله هاي بي پايان خود را بر زمين نهاد ، و فردينان سلين زبان ابداعي خود را به مردم ايران بخشيد.
جديت در كار ، بيزاري از كاهلي و فروتني ذاتي از خصايل او بود. در زندگي عادي چندان متواضع بود كه هيچ كس از ظاهر او به باطن و فكر و فرهنگش پي نمي برد و در زندگي حرفه اي چندان فروتن كه مي گفتن در يك ترجمه ي خوب ، مترجم اصلا نبايد ديده شود. مي گفت :" ترجمه از فروتنانه ترين كارهاي دنياست ، هر چقدر بيشتر زحمت بكشيد كمتر بايد ديده شويد ."
در مدت چهل سالي كه در خدمت فرهنگ ايران بود بيش از چهل اثر به زبان فارسي تقديم كرد . آثاري كه برخي از آن ها نه يك جلد ، كه ده جلد است ، و نه يك سال كه ده سال كار برده است . از سه زبان انگليسي ، ايتاليايي و فرانسه ترجمه مي كرد و هر سال گام بلندتري در كار خود بر مي داشت.به تجربه توانايي هاي زبان فارسي را كشف كرده بود.مي گفت اين زبان فارسي نيست كه ناتوان است . فارسي زبانان خويشكاري خود را از ياد برده اند. رمان نويس ، مجسمه ساز و نقاش توانايي بود كه نمايشگاه هاي موفقي از آثارش برگزار كرده بود.
فرهنگ ايران با تلاش هاي او بارور تر شد . درگذشت مهدي سحابي را به فرهنگ ايران تسليت مي گوييم.
مجيد سحابي-برادر زنده ‌یاد مهدی سحابی- در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: پیکر وی ساعت 1:30 بامداد چهارشنبه 27 آبان با پرواز شرکت هواپیمای ملی فرانسه به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل می‌شود.
وی افزود: پیکر او بلافاصله بعد از ورود به تهران از مهرآباد به بهشت‌زهرا (س) منتقل می‌شود و بعد از انجام مناسک غسل و نماز میت به منزلش در تهران بازمی‌گردد.
مراسم تشييع : چهارشنبه 27 آبان ساعت 10:30 از منزل شخصي او در خيابان ستارخان - خيابال پاتريس لومومبا ، بلوار سروناز ، پلاك 8 به سمت قطعه هنرمندان در بهشت زهرا
اعضاي كامروز نيز ساعت 10:30 در منزل آن مرحوم حاضر خواهند شد.
منبع خبر : روزنامه ي اعتماد

۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

بازديد از مسابقه ي عكاسي پديده هاي فيزيكي



با توجه به دعوت يكي ازاعضاي كامروز ( سارا حدادي ) اعضاي گروه روز دوشنبه مورخ 24 آبانماه سال جاري (16 نوامبر) ، ساعت 10 در آمفي تئاتر مركزي دانشگاه پلي تكنيك جهت شركت در نمايشگاه عكاسي از پديده هاي فيزيك هسته اي حضور به عمل خواهند رساند .
این مسابقه توسط انجمن علمی دانشکده‌ی مهندسی هسته ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) و با همکاری انجمن فیزیک ایران (شاخه دانشجویی) در سطح ملّی برگزار می‌گردد.
در دنیای امروز بازی هیجان انگیزی به راه افتاده که تمام انسانها به آن دعوت شده اند، کشف جهان.
مسئله این است که هر فرد بتواند دید جست‌و‌جوگر و خلاق خود را پرورش داده و با مشاهده‌ی هر پدیده به خاص بودن آن پی برده و به دنبال توضیح و توجیه علمی آن باشد.
در این راستا دانشگاه امير كبير بر آن شد تا با پیوند علم و هنر و تأکید بر نقش مکمل این دو در ایجاد بینش آدمی از جهان اطرافش رقابتی تحت عنوان «مسابقه‌ی عکاسی فیزیکی» برگزار کند.
عکس‌هایی که دراین مسابقه شرکت داده می‌شوند باید بتوانند قوانین فیزیکی حاکم بر دنیای پیرامونمان را نمایش دهند. محدودیتی برای انتخاب سوژه‌ها وجود ندارد و عکاسی می‌تواند از پدیده‌های کاملاً طبیعی، پدیده‌هایی که انسان و ساخته‌های دست او در ایجاد آنها دخالت دارد و یا پدیده‌های طرح ریزی شده توسط عکاس انجام گیرد.
آدرس: تهران - خيابان حافظ - دانشگاه صنعتي اميركبير

۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

20 تا 25 آبان‌ماه جاری بزرگ‌ترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه همزمان در تهران و سیزده استان کشور برگزار می‌شود.

انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به استقبال فیلمسازان ایران و جهان و با نظر به این که این رویداد سینمایی، بزرگ‌ترین اتفاق سالانه حوزه فیلم کوتاه و سینمای جوان به شمار می‌آید، علاوه بر نمایش آثار منتخب جشنواره در مجموعه سالن‌های سینمای فلسطین و خانه هنرمندان به منظور ارتقای سطح آگاهی، دانش و توان سینمایی و فنی ده‌ها برنامه دیگر شامل کارگاه‌های آموزشی و تحلیلی، میزگردها، نشست‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی و برنامه‌سازی را پیش‌بینی کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه خبری فیلم کوتاه مراجعه کنید .

نکوداشت یاد و خاطره استاد مهدی اخوان ثالث



با توجه به دعوت كانون بيستون ، خاصه سركار خانم سارا جنيدي - از اعضاي كامروز - به مناسبت بزرگداشت استاد ِ سخن مهدي اخوان ثالث روز ِ شنبه مورخ 23 آبانماه سال ِ جاري در خانه ي شهرياران جوان حاضر خواهيم شد .
برنامه های همایش :
نمایش " پیغامم را به شاه برسانید" با اجرای فرزین طاهری
اجرای قطعاتی از موسیقی ایرانی به یاد استاد اخوان؛ توسط گروه موسیقی : پرهون
پیش درآمد ابوعطا( از درویش خان)
چهار مضراب حجاز (از صبا) و آواز
تصنیف زمانه ( بر اساس ساخته ی حسام السلطنه)
قاصدک (تقدیم به مهدی اخوان ثالث)
قطعه ی کوچه سار شب ( بر اساس ساخته ی استاد محمد رضا لطفی)
تصنیف یادگار خون سرو از محمدرضا لطفی
اشعار : حافظ و سایه
کلام : صادق شیخ زاده
جايگاه : خیابان کریمخان، خیابان ویلا(نجات اللهی)، نبش خیابان ورشو، خانه ی شهریاران جوان
زمان: شنبه 23 آبان، ساعت 17-19

تماشاي تئاتر شورايي


با توجه به اطلاعيه اي كه در وبلاگ كانون تئاتر تهران جنوب منتشر شده بود ، اعضاي كامروز تصميم به شركت در اجرای تئاتر شورایی گرفتند .
اين اجرا به دعوت وحيد نظر بيگي صورت گرفته بود و نمايشي با عنوان " آب دزدي " در گالري دي كه همينك ميزبان نقاشي هاي "سيد محمد مساوات" است ، اجرا شد .
در اين اجرا كه به روش نقالي بود و با حضور چهار بازيگر صورت گرفت ، سعي در به چالش كشيدن تماشاگران و بر انگيختن حس ِ اجتماعي بازديد كنندگان نمايشگاه را داشت و تا حدودي هم موفق بود.


آدرس
:پایین تر از فرهنگسرای نیاوران، ابتدای پاسداران تنگستان چهارم، کوچه ناز یک، بن بست ترانه، پلاک ۳ ، گالری دی

۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

گزارش بازديد از نمايشگاه نغمه



هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود ...
صحنه پیوسته به جاست ...

خرم آن نغمه که مردم ...
بسپارند به یاد ...



چهاردهم آبان ماه هشتاد و هشت روزی که اعضای کامروز حضور به هم رسانیدند در نمایشگاه هنرنمایی الوان یکی از اعضای خود ...
روزی که از میان رنگهای سیاه و سپید ، رنگین کمانی درخشیدن سر گرفت ، رنگین کمانی با نام نغمه که نغمه ی امید و روشنی سر داد ...
نغمه ای از آوای خوش بهار و صدای خندان باران ... نغمه ای رها ...
گلهایی تصویر کرده بود با رنگهایی از میان بوستان عشق که رایحه اش پر کرد مشاممان را ...
گلهایی کاغذی که عطر عشقش کوچه باغ های کاهگلی دل هایمان را سبز نمود ... سبز ِ سبز برای همیشه ...

و حال تنها آنچه باقیست تا بر زبان قاصرمان بیاید دلهره ایست با نام افتخار به تو " ای نغمه کامروزی "

آثار نغمه مان در نگارخانه ی شهرزاد



نمایشگاهی گروهی از آثار آبرنگ چهار بانوی هنرمند در نگارخانه ی شهرزاد بر پاست .
نغمه گرجیان منش , یکی از اعضای کامروز نیز آثار به یا ماندنیش را در این نمایشگاه به بازدید عموم گذارده است .


اما اگر باز هم قاصدکی را دیدی ...
دیگر نگذار که بی خبر بگذارد و برود ...